Λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2016 η προθεσμία ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη ΔΕΗ. Διαβάστε όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη ρύθμιση οφελιών στη ΔΕΗ.
Η ΔΕΗ, από την 1η Απριλίου 2016 εφαρμόζει ένα πολύ ευνοϊκό Πρόγραμμα ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε 36 μηνιαίες δόσεις. Το πρόγραμμα αυτό είχε αρχικά 4μηνη διάρκεια, αλλά μετά τη μεγάλη ανταπόκριση των πελατών, νοικοκυριών, επιχειρήσεων και επαγγελματιών, παρατάθηκε τρεις φορές. Με βάση την πρόσφατη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, δόθηκε εκ νέου παράταση μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2016.
Οι πελάτες οι οποίοι επιθυμούν να προβούν στη ρύθμιση των οφειλών τους μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα κατά τόπους Καταστήματα, και το Τμήμα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης Πελατών, 11770 (Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 08:00 – 16:00).
Σύμφωνα με το Πρόγραμμα της ΔΕΗ:
- Όλοι οι πελάτες μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους σε 36 μηνιαίες δόσεις, χωρίς προκαταβολή
- Η καταβολή της 1ης δόσης πραγματοποιείται με την έγκριση του διακανονισμού
- Η ελάχιστη μηνιαία δόση ορίζεται στα 10€
- Στη ρύθμιση αυτή έχουν τη δυνατότητα να προσχωρήσουν και οι πελάτες που έχουν ήδη διακανονίσει τις οφειλές τους πριν την 01.04.2016
- Πελάτες που προσέρχονται για ρύθμιση των οφειλών τους μετά από διακοπή της ηλεκτροδότησής τους:
α) έχουν δυνατότητα να ενταχθούν στο παραπάνω πρόγραμμα των 36 δόσεων, εφόσον δεν έχουν παραβιάσει το μετρητή τους
β) οφείλουν να καταβάλουν άμεσα το 15% της οφειλής και το υπόλοιπο θα εξοφλείται σε 12 μηνιαίες δόσεις, εφόσον έχουν παραβιάσει το μετρητή τους.
- Πελάτες με ρευματοκλοπή, εξαιρούνται του Προγράμματος και σύμφωνα με τον Κανονισμό Διακανονισμών, οφείλουν να καταβάλλουν άμεσα το 50% της οφειλής και το υπόλοιπο θα εξοφλείται σε 4 μηνιαίες δόσεις.
Γενικές διευκρινίσεις για τη ρύθμιση με τη ΔΕΗ:
- Για τους πελάτες που είναι οι ενταγμένοι στο Μητρώο των Ευάλωτων πελατών ακολουθούνται τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Προμήθειας. Ειδικότερα για τους Ευάλωτους πελάτες η κάθε δόση δεν ξεπερνά το 25% του συνόλου ενός διμηνιαίου λογαριασμού. Έτσι για παράδειγμα, ένας ευάλωτος πελάτης με συνολική οφειλή €2.000 και μέσο διμηνιαίο λογαριασμό €200 θα μπορεί να το αποπληρώσει την οφειλή του σε 40 μηνιαίες άτοκες δόσεις των €50. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις Ευάλωτων πελατών με ρευματοκλοπή.
Επιπλέον, στους Ευάλωτους Πελάτες παρέχονται ειδικά μέτρα προστασίας, μεταξύ των οποίων η μη έκδοση εντολής απενεργοποίησης μετρητή (διακοπής ρεύματος) λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών καθ' όλη τη διάρκεια του έτους (εξαιρούνται περιπτώσεις παραβατικών συμπεριφορών, όπως ρευματοκλοπές)
- Οι δόσεις είναι έντοκες και οι τόκοι χρεώνονται στους τρέχοντες λογαριασμούς που εκδίδονται κατόπιν της σύναψης του διακανονισμού. Εξαιρούνται α) πελάτες οι οποίοι είναι ενταγμένοι στο Μητρώο των Ευάλωτων Πελατών και β) περιπτώσεις διακανονισμών για τις οποίες συντρέχουν ειδικοί λόγοι κατά τη σύναψη του διακανονισμού.
- Είναι απαραίτητο, μαζί με τις δόσεις, να εξοφλούνται και οι τρέχοντες λογαριασμοί που θα εκδοθούν μετά την ημερομηνία σύναψης του διακανονισμού εμπρόθεσμα.
Σε περίπτωση μη τήρησης διακανονισμού με τη ΔΕΗ, αν δηλαδή στη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους δεν καταβληθεί μια (1) δόση ο διακανονισμός συνεχίζεται κανονικά από τον επόμενο μήνα. Σε περίπτωση μη καταβολής περισσοτέρων της μίας δόσεων εντός ενός ημερολογιακού έτους, ο διακανονισμός εξακολουθεί να ισχύει με την προϋπόθεση καταβολής όλων – πλην μίας - των οφειλομένων δόσεων.
newsit.gr
Στην έκδοση μηνιαίων λογαριασμών, μόνον όμως στους πελάτες που επιθυμούν να λαμβάνουν ηλεκτρονικό λογαριασμό, προχωρά πλέον η ΔΕΗ, σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις ανεξόφλητες οφειλές που είναι ο μεγάλος της «βραχνάς».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΔΕΗ έχει προχωρήσει τις απαραίτητες διαδικασίες ώστε ο ηλεκτρονικός λογαριασμός να αποτελεί επίσημα φορολογικό παραστατικό και βέβαια να διασφαλίζεται το απόρρητο της επικοινωνίας.
Αυτό της δίνει τη δυνατότητα να εφαρμόσει πολύ σύντομα τον σύγχρονο αυτό τρόπο τιμολόγησης, περνώντας ταυτόχρονα στη μηνιαία έκδοση λογαριασμού για όσους πελάτες αφήνουν «το χαρτί» και περνάνε στην ηλεκτρονική εποχή.
Οι επιτελείς της επιχείρησης εκτιμούν ότι οι μηνιαίοι λογαριασμοί προγραμματίζονται και εξοφλούνται ευκολότερα από τα νοικοκυριά σε σχέση με τους διμηνιαίους που εκδίδονται τώρα. Όμως, η μετατροπή του συνόλου των λογαριασμών σε μηνιαίους θα προκαλούσε πρόσθετο κόστος ύψους 20 εκατ. ευρώ ετησίως για την επιχείρηση (από τις δαπάνες εκτύπωσης και αποστολής των λογαριασμών), και αυτός ήταν ο λόγος που δεν προχωρά ο μηνιαίος έντυπος λογαριασμός.
Το μεγάλο ζητούμενο για τη διοίκηση της ΔΕΗ είναι ποια πολιτική θα εφαρμόσει με τις ρυθμίσεις οφειλών. Η ευνοϊκή ρύθμιση των 36 δόσεων χωρίς προκαταβολή εκτιμάται ότι λειτούργησε, ανακόπτοντας την τάση ανεξέλεγκτης μεγέθυνσης των ληξιπρόθεσμων χρεών (υπήρξε και μια μικρή βελτίωση), αλλά το πρόβλημα παραμένει τεράστιο.
Τα στελέχη της ΔΕΗ σχεδιάζουν βελτιώσεις και συμπληρώσεις του μέτρου που λήγει την 31η Δεκεμβρίου. Βασική κατεύθυνση του προβληματισμού που αναπτύσσεται είναι να μην αξιοποιούν την ευνοϊκή ρύθμιση οι «στρατηγικοί» κακοπληρωτές που στην πραγματικότητα έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, αλλά και να μην μένουν παντελώς στο απυρόβλητο όσοι χρωστούν μέχρι 1000 ευρώ, όπως έχει ατύπως καθιερωθεί σήμερα.
Σε αυτό το πλαίσιο έχει ξεκινήσει το «ξεσκαρτάρισμα» των οφειλετών με βάση τα στοιχεία που διαθέτει το πληροφοριακό σύστημα της ΔΕΗ ως προς τα τετραγωνικά μέτρα ιδιοκτησίας, το μέγεθος της κατανάλωσης κ.α.
Οι ιδιοκτήτες πολλών παροχών με υψηλές καταναλώσεις και ληξιπρόθεσμα χρέη θα βρεθούν αντιμέτωποι με αποκοπές, εάν δεν προχωρήσουν σε εξόφληση ή ρύθμιση του χρέους τους, ενώ μελετάται για τη συγκεκριμένη κατηγορία να ισχύουν στο μέλλον λιγότερο ευνοϊκές προϋποθέσεις (λιγότερες από τις 36 δόσεις, προκαταβολή για ένταξη στη ρύθμιση κ.λπ.).
Ταυτόχρονα η ΔΕΗ έχει ξεκινήσει καμπάνια για να πείσει τους οφειλέτες ποσών από 500 έως 1000 ευρώ, ότι τους συμφέρει να ενταχθούν στη ρύθμιση των 36 δόσεων, γιατί έτσι θα κερδίσουν την έκπτωση του 15% για τους συνεπείς οφειλέτες.
Είναι γεγονός, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας της ΔΕΗ, ότι οι καταναλωτές που χρωστάνε σχετικά λίγα χρήματα (μέχρι 1000 ευρώ) έχοντας προφανώς και την ασφάλεια ότι για τέτοια ποσά η ΔΕΗ δεν κόβει το ρεύμα, αποφεύγουν μέχρι σήμερα να προσέλθουν για διακανονισμό, παρά την πολύ ευνοϊκή ρύθμιση.
Ενδεικτικά:
-Κάτω από 500 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 1.230.000 πελάτες της ΔΕΗ με σύνολο οφειλής 146 εκατ. ευρώ.
-Μεταξύ 500 και 1000 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 298.000 πελάτες με σύνολο οφειλής 153 εκατ. ευρώ.
-Μεταξύ 1000 και 3000 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 216.000 πελάτες με συνολική οφειλή 278 εκατ. ευρώ.
-Άνω των 3000 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 89.000 πελάτες της επιχείρησης με συνολική οφειλή 509 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να αναφερθεί τέλος ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των υπερχρεωμένων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων προς τη ΔΕΗ και την ΕΥΔΑΠ θα συμπεριληφθούν στην οριζόντια ρύθμιση χρεών (σε τράπεζες, εφορία, ασφαλιστικά ταμεία) που ετοιμάζεται να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Οικονομίας στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
Μειώσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ και των λοιπών εναλλακτικών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας προκύπτουν από 1ης Ιανουαρίου 2017 σε εφαρμογή των αποφάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας με τις οποίες περιορίζονται οι χρεώσεις για τα τέλη δικτύου (μεταφοράς και διανομής).
Τα ποσοστά των μειώσεων για τους οικιακούς καταναλωτές διαμορφώνονται ως 7% και εφαρμόζονται ομοιόμορφα από όλους τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΗ και εναλλακτικούς), καθώς πρόκειται για τις λεγόμενες μονοπωλιακές χρεώσεις. Μικρότερες μειώσεις γίνονται επίσης για ορισμένες κατηγορίες στα τιμολόγια πολυτέκνων και στους δικαιούχους Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.
Ο ανταγωνισμός αναπτύσσεται στο υπόλοιπο τμήμα του λογαριασμού που αφορά την προμήθεια, όπου η σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς έχει οδηγήσει σε μειώσεις 15% από τη ΔΕΗ για τους συνεπείς πελάτες, πολιτική την οποία ακολούθησαν οι περισσότεροι εναλλακτικοί προμηθευτές.
Αναλυτικά, οι ισχύουσες και οι νέες τιμές για τη χρήση των δικτύων μεταφοράς και διανομής έχουν ως εξής:
Οικιακό τιμολόγιο
1. Σύστημα Μεταφοράς:
-Χρέωση ισχύος: σημερινή τιμή 0,14 ευρώ ανά kVA Συμφωνημένης Ισχύος Παροχής ανά έτος, νέα τιμή 0,13 ευρώ (μείωση 7,1 %).
-Χρέωση ενέργειας: σημερινή τιμή 0,541 λεπτά ανά κιλοβατώρα , νέα τιμή 0,527 λεπτά (μείωση 2,5 %).
2. Δίκτυο Διανομής
-Χρέωση ισχύος: σημερινή τιμή 0,56 ευρώ ανά kVA Συμφωνημένης Ισχύος Παροχής ανά έτος, νέα τιμή 0,54 ευρώ (μείωση 3,5 %).
-Χρέωση ενέργειας: 2,14 λεπτά ανά κιλοβατώρα, νέα τιμή 2,13 λεπτά (μείωση 0,4 %).
Τιμολόγιο Πολυτέκνων και Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο
1. Σύστημα Μεταφοράς:
-Χρέωση ενέργειας σημερινή τιμή 0,602 λεπτά ανά κιλοβατώρα , νέα τιμή 0,586 λεπτά (μείωση 2,6 %).
2. Δίκτυο Διανομής
-Χρέωση ενέργειας, η σημερινή τιμή 2,37 λεπτά ανά κιλοβατώρα , παραμένει αμετάβλητη.
Η χρέωση ισχύος τόσο για τη μεταφορά όσο και για τη διανομή στο ΚΟΤ και το τιμολόγιο πολυτέκνων παραμένει μηδενική. Επίσης, το νυχτερινό τιμολόγιο απαλλάσσεται πλήρως από χρεώσεις τόσο για τα δίκτυα μεταφοράς όσο και για τα δίκτυα διανομής.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) , ανακοίνωσε ότι θα προσλάβει Προσωπικό με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου ορισμένου χρόνου διάρκειας (8) μηνών.
Συγκεκριμένα:
Α) Δύο (2) άτομα Ειδικότητας ΔΕ Ηλεκτροτεχνικοί Δικτύων (Εναερίων – Υπογείων),
Β) Δύο (2) άτομα Ειδικότητας Υπαλλήλων Γραφείου Δ.Ε.
για την κάλυψη εποχικών και πρόσκαιρων αναγκών της Διεύθυνσης Περιφέρειας Νησιών /ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΩ
Οι υποψήφιοι της Ειδικότητας Α) πρέπει να είναι ηλικίας 18 έως 45 ετών και της Ειδικότητας Β) πρέπει να είναι ηλικίας από 18 έως 65 ετών.
Ηδη η ΔΕΗ, επιδιώκοντας να εξοικονομήσει 12,5 εκατ. ευρώ ετησίως, ετοιμάζεται να απομακρύνει 200 εργαζόμενους, οι οποίοι αν και έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα εντούτοις συνεχίζουν να απασχολούνται στην εταιρεία παραγωγής και εμπορίας ηλεκτρισμού.
Το σχέδιο για τις συγκεκριμένες απολύσεις είχε αναγγελθεί επίσημα από τη διοίκηση της ΔΕΗ στις 4 Νοεμβρίου. Ηταν να το παρουσιάσει χθες ο πρόεδρος της εταιρείας Εμμανουήλ Παναγιωτάκης στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης, ωστόσο λόγω των αντιδράσεων συνδικάτων της ΓΕΝΟΠ δεν το έφερε ούτε καν προς συζήτηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», η διοίκηση της ΔΕΗ καταφεύγει σε αυτήν τη λύση εκτιμώντας πως το προσεχές χρονικό διάστημα οι μισθολογικές δαπάνες θα υπερβούν το πλαφόν που ορίζει ο νόμος 4024/2011.
Σύμφωνα με αυτόν, οι εταιρείες που ελέγχονται από το Δημόσιο δεν θα πρέπει να κάνουν έξοδα μισθοδοσίας πάνω από το 65% εκείνων που είχαν την 31η Δεκεμβρίου 2009. Αν συμβεί αυτό, οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ αυτόματα θα πρέπει να προχωρήσουν σε περικοπές τέτοιων εξόδων.
Επιπλέον, η πτωτική πορεία των οικονομικών μεγεθών της επιχείρησης οδηγεί τη διοίκηση στο να λάβει μέτρα περικοπής λειτουργικών δαπανών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πρώτο εξάμηνο του έτους τα κέρδη προ φόρων κατρακύλησαν στα 92,5 από 165 εκατ. ευρώ. Η επιλογή είναι, όπως αναφέρουν πηγές στο «Εθνος», είτε η περικοπή υπερωριών και επιδομάτων είτε οι απολύσεις προσωπικού.
Το προσωπικό
Η ΔΕΗ, η μητρική εταιρεία του ομίλου -χωρίς τις θυγατρικές της, τον ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Δικτύου) και τον ΑΔΜΗΕ (Διαχειριστής Μεταφοράς)- απασχολεί περί τους 10.000 εργαζόμενους.
Από αυτούς, σύμφωνα με πηγές, εκτιμάται ότι γύρω στους 800 με 1.000 έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, αλλά λόγω της κρίσης και της μείωσης των συντάξεων δεν αποχωρούν από την εταιρεία.
Αλλες πληροφορίες κάνουν λόγο για 630, από τους συνολικά 800 με 1.000, προχωρημένης ηλικίας έως και 70 χρόνων οι οποίοι καταλαμβάνουν διευθυντικές θέσεις με όλα τα προνόμια, όπως γραμματέα και αυτοκίνητο...
Η διοίκηση της ΔΕΗ, λένε οι ίδιες πληροφορίες του «Εθνους», πριν καταλήξει στην επιλογή της απόλυσης έκανε «άσκηση» περικοπής υπερωριών, επιδομάτων κ.λπ. Ωστόσο, το μεγάλο «ψαλίδι» έπεφτε σε εργαζόμενους πρώτης γραμμής κυρίως στις λιγνιτικές μονάδες της Βόρειας Ελλάδας.
Πέραν της αντίδρασης των σωματείων που συνάντησε η διοίκηση, ο κίνδυνος που ελλόχευε ήταν να προκληθούν προβλήματα ομαλής λειτουργίας των σταθμών παραγωγής και ορυχείων.
Το επόμενο βήμα που ακολούθησε η εταιρεία ήταν να εντοπίσει τον αριθμό των εργαζομένων που πληρούν τις συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις αλλά παραμένουν στην εργασία. Οπως λένε οι πληροφορίες του «Εθνους», έγινε επεξεργασία διαφόρων σεναρίων με βάση το κριτήριο της ηλικίας και τις ανάγκες της επιχείρησης. Το σχέδιο που επικράτησε είναι για 200 εργαζόμενους από τις κατηγορίες των βαρέων με ηλικία 60 ετών, των κοινών διατάξεων -διοικητικό προσωπικό- με ηλικία τα 62 χρόνια και των διευθυντών που έχουν ηλικία 65 έτη.
Με δεδομένο το υφιστάμενο όριο των απολύσεων που είναι 5% του προσωπικού μηνιαίως και όχι πάνω από 30 άτομα, αυτοί θα κάνουν να αποχωρήσουν περίπου επτά μήνες.
Ενα δεύτερο σενάριο που εξετάστηκε με χαμηλότερα ηλικιακά έτη οδηγούσε στην έξοδο περί των 700 ατόμων. Ωστόσο, αυτοί με βάση τα σημερινά ανώτατα όρια απολύσεων θα έπρεπε να αποχωρήσουν σε περισσότερα από δύο χρόνια. Μακριά περίοδος για το συμμάζεμα των δαπανών της εταιρείας.
Αντιδράσεις
Πληροφορίες θέλουν τη διοίκηση της ΔΕΗ να μην έφερε χθες την εισήγηση στη συνεδρίαση του συμβουλίου, επιδιώκοντας να προχωρήσει πρώτα σε διάλογο με τη ΓΕΝΟΠ προκειμένου να βρεθεί μια ομαλή λύση απομάκρυνσης των 200 ατόμων, λαμβάνοντας υπόψη και τις κοινωνικές συνθήκες.
Συνδικαλιστές της εταιρείας σχολιάζουν στο «Εθνος» πως «η μαζική απομάκρυνση προσωπικού της εταιρείας ως άμεσο μέτρο περιστολής δαπάνης αναμένεται να εξυπηρετηθεί με τις δρομολογούμενες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο για τις ομαδικές απολύσεις. Κάτι που βρίσκεται ήδη στο τραπέζι των συζητήσεων της κυβέρνησης με τους θεσμούς». Μάλιστα η ΓΕΝΟΠ, σε πρόσφατη ανακοίνωση που εξέδωσε για να απαντήσει σε δελτίο Τύπου της ΔΕΗ που αναφερόταν στις 200 απολύσεις, συνέδεσε το θέμα με την αλλαγή στη νομοθεσία για τις ομαδικές απολύσεις: «Δυστυχώς, ο κ. Παναγιωτάκης με τα όσα αναφέρονται στο σημερινό (σ.σ. 4/11) δελτίο Τύπου γίνεται προάγγελος και ''λαγός'' της τρόικας, των οικονομικών συμφερόντων και των πλέον αντεργατικών επιδιώξεων όπως είναι οι ομαδικές απολύσεις».
Σε ενέργειες περιστολής μισθολογικών δαπανών λόγω του νόμου 4024/2011 προχώρησε πρόσφατα και ο ΔΕΔΔΗΕ. Η διοίκηση της εταιρείας που απασχολεί γύρω στα 7.000 άτομα, προκειμένου να μην υπερβεί το πλαφόν του 65% των μισθολογικών δαπανών, μείωσε το ημερήσιο τροφείο που παίρνει ο κάθε εργαζόμενος από τα πέντε στα δύο ευρώ.